Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού καθιερώθηκε να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και με σκοπό την ενημέρωση της παγκόσμιας κοινής γνώμης για τον αυτισμό και την ευαισθητοποίηση σχετικά με την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία.
Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή κατάσταση που μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα ενός ατόμου να επικοινωνεί και να αλληλεπιδρά με άλλους. Ωστόσο, τα συμπτώματα ποικίλλουν πολύ μεταξύ των ατόμων.
Η Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία εισηγείται πως:
- Να γίνεται έλεγχος στο παιδί σε ηλικία 12 μηνών για πρώιμες ενδείξεις αυτιστικού φάσματος
- Να γίνεται αξιολόγηση ανίχνευσης αυτισμού από ειδικό ιατρό στους 18 και 24 μήνες
- Να αρχίσει η παρέμβαση μόλις υπάρχει υπόνοια για διάγνωση
Τι θα πρέπει να σας ανησυχήσει στο παιδί μας:
- Σίγουρα είναι δύσκολο να εντοπίσουμε αυτιστική διαταραχή πριν τον πρώτο χρόνο, η διάγνωση ωστόσο μπορεί να επιτευχθεί όταν το παιδί φτάσει στην ηλικία των 2-2,5 χρονών.
- Στην ηλικία των 6 – 8 μηνών το πετάλισμα των χεριών μπορεί να είναι κάτι φυσιολογικό, η παθητικότητα που μπορεί να παρουσιάζουν και η μειωμένη ανταπόκριση για επικοινωνία δεν εμπνέουν απαραίτητα ανησυχία καθώς η πρόγνωση για αυτισμό είναι δύσκολη. Ωστόσο η έλλειψη κοινωνικού χαμόγελου στους 6 μήνες μπορεί να είναι πρώιμο σημείο αυτισμού
- Σε παρατηρήσεις παιδιών μεταξύ 6-12 μηνών δείχνουν μείωση σε παρατήρηση-κοίταγμα σε πρόσωπο, αντίδραση σε χαμόγελο με χαμόγελο και βαβίσματα.
- Φτωχή βλεμματική επαφή είναι άξιο παρατήρησης σε ηλικία 12 μηνών.
- Αν δε κάνει χειρονομίες ως το 12 μήνα, ύποπτο πρώιμο σημείο αυτισμού.
- Προσέχει περισσότερο αντικείμενα παρά ανθρώπους.
- Φτωχή κοινωνική προσοχή όμως προσέχουν (αντιδρούν) σε ήχους του περιβάλλοντος
- (π.χ. δεν ανταποκρίνονται στο όνομα τους αλλά τρέχουν στο παράθυρο να δουν ένα ελικόπτερο που περνά)
- Δυσκολίες στην αποδέσμευση της οπτικής προσοχής (δυσκολεύονται να κοιτάξουν κάτι άλλο, δηλαδή να μεταφέρουν το βλέμμα τους σε κάτι άλλο από αυτό που έχουν εστιάσει).
- Κατά το παιχνίδι παίζει με το δικό του τρόπο και χειρίζεται τα παιγνίδια με ανορθόδοξο τρόπο.
- Ξεκίνησε να μιλάει και παλινδρόμησε χάνοντας τις λέξεις που είχε κατακτήσει.
Οι ενδείξεις που αναφέρθηκαν παραπάνω έχουν σαν σκοπό να αφυπνίσουν τους γονείς και να τους κινητοποιήσουν ώστε να συμβουλευτούν κάποιο εξειδικευμένο άτομο στην ανάπτυξη του παιδιού, με σκοπό τον έγκαιρο εντοπισμό των όποιων δυσκολιών αντιμετωπίζει το παιδί τους. Άλλωστε, όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, ο εντοπισμός δυσκολιών σε όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία αποτελεί θετικό προγνωστικό παράγοντα στην εξέλιξη και ανάπτυξη των δεξιοτήτων του παιδιού.
Νικολέτα Φρούντα
Λογοθεραπευτρια, ΜΑ
Θεραπευτικό Κέντρο Κ. Αχαΐα