Αρθρογραφώντας με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και το ειρωνικό σχόλιο «Με σπασμένα τα φρένα η εκκίνηση της σχολικής χρονιάς», αναφέραμε το φαινόμενο της χιονοστιβάδας της νέας Κυβέρνησης να μην έχει περάσει από την Παιδεία. Και έρχεται τέλη Δεκεμβρίου να πάρει τον έλεγχο του 1ου τριμήνου.
Λίγο πριν την «κατάθεση» της βαθμολογίας, ο διδάσκων θα συν-υπολογίσει την γραπτή και την προφορική επίδοση του μαθητή (ως αντικειμενικά κριτήρια) καθώς και την παρουσία του μαθητή στα υποκειμενικά κριτήρια. Έτσι και εμείς κάνοντας την ανασκόπηση της πορείας του Υπουργείου Παιδείας το πρώτο τρίμηνο μπορούμε να αναφέρουμε συνοπτικά τα εξής:
Στα γραπτά: Μέχρις στιγμής δεν έχει έρθει ούτε ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο που να δείχνει την βασική πολιτική της Νέα Ηγεσίας, παρά μόνο αποσπασματικές ρυθμίσεις που καταργούν προηγούμενες πολιτικές ή επαναφέρουν ιδεοληψίες της προηγούμενης 5ετίας.
Στα δείγματα του καταργώ, όπως «πράσινες» σχολές πρόσβασης και το πάγωμα των 2ετών σπουδών στα ΑΕΙ των αποφοίτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που ήταν τα πρώτα δειλά βήματα για την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που πιθανώς θα οδηγούσαν κάποια στιγμή στην αποσύνδεση του Λυκείου από την Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι ένα δείγμα. Η επαναφορά του τρόπου επιλογής των σημαιοφόρων στο δημοτικό είναι η μοναδική παρέμβαση στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Το μοναδικό ουσιαστικό έργο είναι η Διασφάλιση του Πανεπιστημιακού Ασύλου, με την ένσταση όμως να μην υλοποιηθεί όπως κάποιοι πιθανώς έχουν στο πίσω μέρους του μυαλού τους (Αστυνόμευση των Πανεπιστημίων), αλλά τελικά να φτάσουμε στην πολυπόθητη ελεύθερη διακίνηση ιδεών, γνώσεων χωρίς το φόβο καμιάς παρέμβασης.
Στα προφορικά: Σε δεύτερο επίπεδο, οι προφορικές δηλώσεις, συνεντεύξεις και εξαγγελίες, είναι καθημερινές, δείχνουν όμως μια διπλή ερμηνεία: είτε ατολμία να πιάσουν την καυτή πατάτα είτε «μαγειρεύουν» κάτι καλό.
Αν πάμε στην πρώτη εκδοχή, τότε το πιο πιθανό είναι να δούμε ένα γενικό ξήλωμα της προηγούμενης εκπαιδευτικής πολιτικής επαναφέροντας την πεπατημένη της περιόδου 2012-2015 με την Τράπεζα Θεμάτων, την Αξιολόγηση των Σχολικών Μονάδων, την Επαναφορά της Βάσης του 10, την επαναφορά των Σχολικών Συμβούλων, την θεσμοθέτηση του ν+2 για τα Πανεπιστήμια. Δηλαδή θα πάμε στην λογική, Αυτοί Άσπρο, Εμείς Μαύρο!!!
Στην δεύτερη εκδοχή της «μαγειρικής», καλό εδώ είναι να ζητήσουν τα καλύτερα συστατικά, γιατί το κουδούνι της βαθμολογίας κάτω από την βάση θα είναι πιθανή. Να τονίσουμε εδώ ότι δεν αρθρογραφούμε για να υποστηρίξουμε τους μεν ή τους δε, αλλά να δείξουμε την ανάγκη της κοινωνίας για μια καλύτερη παιδεία και μετέπειτα εκπαίδευση και κατάρτιση, όπου θα παράγει καλύτερο αποτέλεσμα. Γιατί αν δώσουμε στην παρεχόμενη εκπαίδευση την έννοια του προϊόντος, δύσκολα θα έβρισκε αγοραστές. Αυτό που παράγεται είναι τόσο αποσπασματικό, χωρίς συνέχεια, αποτρεπτικό προς την νεολαία μας. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή είτε είναι μετρήσιμα (επιδόσεις ΟΑΣΑ), είτε μακροχρόνια ως κοινωνία και οικονομία.
Στο βωμό λοιπόν της πολιτικής εκπαιδευτικής αντιπαλότητας και στην λογική του «ράβε», «ξήλωνε», στην πολιτική της «αριστείας», του κοινωνικού αποκλεισμού και της «κληρωτίδας», ας μη χαθεί άλλος χρόνος, αλλά οι επερχόμενες αλλαγές να έχουν όραμα, σκοπό και στόχο την παλινόρθωση της Ελληνικής Παιδείας.
Υ.Γ. Με Άριστα το 20, η βαθμολογία θα είναι μετεξεταστέα, με την ελπίδα να βελτιωθεί άμεσα στο επόμενο τρίμηνο.
·Ο Παναγιώτης Καράμπελας είναι διευθυντής του ΕΠΑΛ Κάτω Αχαΐας, MscΟικονομικά της Εκπαίδευσης, Msc Ηγεσία στην Εκπαίδευση, Ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή.