Το μισό δισ. ευρώ προσεγγίζουν οι οφειλές του δημοσίου προς τους κατασκευαστές των οδικών αξόνων που πραγματοποιούνται με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, πλην του έργου του «Μορέα», οι υπόλοιπες τέσσερις παραχωρήσεις αντιμετωπίζουν μεν προβλήματα, όμως οι εργασίες συνεχίζονται κανονικά – έστω και με χαμηλότερους ρυθμούς.
Ο κ. Σπίρτζης ομολόγησε ότι τα προβλήματα των έργων συνδέονται με τους περιορισμούς στην διακίνηση κεφαλαίων και τις πληρωμές του ΕΣΠΑ, οι οποίες δεν προχωρούν λόγω ταμειακού προβλήματος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ).
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών έκανε γνωστό ότι οι οφειλές προς τους παραχωρησιούχους προσεγγίζουν αθροιστικά το μισό δισ. ευρώ, ωστόσο εκτίμησε ότι με την επικύρωση της συμφωνίας κι έως τις αρχές του Σεπτεμβρίου, τα προβλήματα θα ξεπεραστούν οριστικά.
Παράταση για την κατασκευή των έργων
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι τέσσερις παραχωρήσεις (Ιόνια Οδός, Ε65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Ολυμπία Οδός) έχουν ζητήσει παράταση για την περίοδο κατασκευής. «Αυτό σημαίνει ότι η προηγούμενη αναθεώρηση είχε ψευδή χρονοδιαγράμματα» είπε ο κ. Σπίρτζης και υπογράμμισε ότι «δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις μετά πόσα χρόνια», σχολιάζοντας μάλιστα ότι κατά τον πρώην υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γιώργο Σουφλιά, οι απαλλοτριώσεις θα είχαν ολοκληρωθεί μέσα σε έναν χρόνο.
Το ίδιο ισχύει, πρόσθεσε, για τις αρχαιολογικές εργασίες και τις μεταφορές δικτύων κοινής ωφέλειας και συμπλήρωσε ότι εκκρεμεί ακόμη η αποδέσμευση χώρων και οι αδειοδοτήσεις τόσο για την Ιόνια Οδό όσο και για τον Ε65 – αμφότερες οι παραχωρήσεις έχουν λάβει παράταση 17 και 18 μηνών, αντίστοιχα.
Ο κ. Σπίρτζης ανέφερε ότι και οι άλλες παραχωρήσεις έχουν ζητήσει παράταση στην περίοδο κατασκευή, ωστόσο δεν έχουν αξιώσει αποζημιώσεις για καθυστερήσεις στην εκπλήρωση υποχρεώσεων του δημοσίου. Μάλιστα, ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρχει ένα άλλο πνεύμα συνεργασίας και αμοιβαία κατανόηση για την υπερπήδηση των εμποδίων και των δυσκολιών, ενώ ευχήθηκε να υπάρξουν παρόμοιες συμφωνίες διευκόλυνσης των πολιτών και στις άλλες δύο παραχωρήσεις.
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών τόνισε ότι παρόμοιες συζητήσεις έχουν ξεκινήσει και με την Αττικό Οδό, αλλά όχι ακόμη με την Γέφυρα Ρίο – Αντίρριο.
Ζητούμενο η μείωση των διοδίων
Ο κ. Σπίρτζης θεωρεί ότι η τιμή των διοδίων είναι πολύ υψηλή για τα δεδομένα της εποχής και την οικονομική κατάσταση των πολιτών και επισημαίνει ότι το υφιστάμενο μοντέλο των έργων είναι αδιέξοδο για όλα τα μέρη – τράπεζες, εργολήπτες και την κοινωνία.
Επίσης, σημείωσε ότι πρέπει να υπάρξει οριζόντια μείωση διοδίων και μέχρι να συμφωνηθεί, θα αναζητηθούν επιμέρους ανακουφιστικές συμφωνίες, όπως στην περίπτωση της Ιόνιας Οδού και του Ε65 που ανακοινώθηκαν την Τετάρτη από το υπουργείο. Ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει μελέτη που θα αποδεικνύει στις τράπεζες και την ΕΕ ότι οι μειώσεις μπορούν να εφαρμοστούν για να υπάρξει βιωσιμότητα στα έργα. Μάλιστα, προεξόφλησε ότι οι τράπεζες θα συμφωνήσουν, αφού είναι προς το συμφέρον τους να ολοκληρωθούν τα έργα.
Παράλληλα, προκάλεσε αίσθηση όταν έκανε γνωστό ότι το υπουργείο δεν έχει πλήρη εικόνα για τα έσοδα όλων των παραχωρήσεων σε σχέση με τους νέους σταθμούς διοδίων που αναπτύχθηκαν μετά την μεταβίβαση των αυτοκινητόδρομων από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας στους παραχωρησιούχους. Μάλιστα, έκανε γνωστό ότι ζήτησε από τις υπηρεσίες να γίνει ευρύτερος έλεγχος.
Ακόμη, αναφερόμενος στην Εγνατία Οδό, επισήμανε ότι από τη στιγμή που ενημερώθηκε για την ύπαρξη δύο αρνητικών λογαριασμών (ύψους 104 εκατ. ευρώ και 15 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα), ζήτησε να αναλάβουν τις ευθύνες τους όσοι τις διαχειρίστηκαν και δεν έκαναν τίποτε .
Σε οκτώ εργαλαβίες το Πύργος – Πάτρα
Επίσης, ο κ. Σπίρτζης έκανε γνωστό ότι από τον Σεπτέμβριο – όταν θα έχει η δανειακή συμφωνία – θα ξεκινήσουν οι τμηματικές δημοπρατήσεις των οκτώ τμημάτων του έργου Πύργος – Πάτρα, οι οποίες θα γίνονται κάθε μήνα. Εκκρεμεί η έκδοση απόφασης από τον υπουργό Οικονομίας, Γιώργο Σταθάκη με την οποία θα ενταχθεί το έργο στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών, τα έργα των μέσων σταθερής τροχιάς αποτελούν προτεραιότητα για την κυβέρνηση, ωστόσο, όπως λέει, υπάρχουν σημαντικά προβλήματα στην χρηματοδότησή τους. Και αυτό διότι στο νέο ΕΣΠΑ υπάρχει υπερδέσμευση πόρων από την προηγούμενη κυβέρνηση, λόγω μεταφοράς έργων της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου, με αποτέλεσμα τα χρήματα να μην αρκούν.