Μία μέρα μετά την ομιλία του υπουργού Χρ. Σπίρτζη στη Βουλή (απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Ηλείας, Γ. Κουτσούκου), με την οποία έβαλε και επισήμως τέλος σε κάθε ενδεχόμενο αλλαγής της χάραξης της Πατρών – Πύργου στο κομμάτι της Δυτικής Αχαΐας, το υπουργείο δημοσιοποίησε την προκήρυξη του 8ου και τελευταίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου, που αφορά ακριβώς το «επίμαχο» κομμάτι.
Παράλληλα όμως, η επίσημη και οριστική πλέον μη αλλαγή της χάραξης, κινητοποιεί τους τοπικούς φορείς που προσανατολίζονται πλέον σε προσφυγή στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια. Σημειώνεται ότι βάσει της προκήρυξης που δόθηκε στη δημοσιότητα, ο προϋπολογισμός του τμήματος είναι 73 εκ. ευρώ με προαίρεση ακόμα 1,4 εκ. ευρώ, (για την ανακατασκευή του δρόμου που οδηγεί στην Βιομηχανική Περιοχή της Πάτρας) δηλαδή συνολικά 74,4 εκ. ευρώ, ποσό αρκετά λιγότερο από τα 90 εκ. ευρώ που μία μέρα νωρίτερα ανέφερε ο υπουργός Υποδομών στη Βουλή, δικαιολογώντας μάλιστα ότι η αλλαγή της χάραξης ήταν αδύνατη γιατί θα εκτόξευε το κόστος στα 170 εκ. ευρώ.
ΣΤΙΣ 14 ΜΑΡΤΙΟΥ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΟΧΟΥ
Το 8ο και τελευταίο τμήμα της Πατρών – Πύργου αφορά το τμήμα από Μιντιλόγλι (τέλος περιμετρικής) μέχρι τον κόμβο της ΒΙΠΕ, συνολικού μήκους 7,56 χλμ και σύμφωνα με την προκήρυξη τα προς κατασκευή έργα είναι τα εξής:
(α) Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος στο τμήμα από Χ.Θ. -0+288 μέχρι Χ.Θ. 7+270, μήκους 7,56 km, το οποίο διαμορφώνεται με διαπλάτυνση και βελτίωση της χάραξης της υφιστάμενης Ν.Ε.Ο. Πάτρας – Πύργου.
(β) Νέοι και αναβαθμιζόμενοι παράπλευροι & κάθετοι δρόμοι.
(γ) Λοιπά συνοδά έργα, δηλαδή έργα αποχέτευσης ομβρίων – αποστράγγισης, έργα σήμανσης – ασφάλισης – περίφραξης, τεχνικά έργα (γέφυρες, Άνω & Κάτω Διαβάσεις, οχετοί, τοίχοι, κ.λπ.), έργα περιβάλλοντος, εγκαταστάσεις οδοφωτισμού, τηλεφωνοδότησης, δικτύων άρδευσης – πυρόσβεσης, κ.λπ.
(δ) Εργασίες πρασίνου.
(ε) Προσωρινές παραλλαγές οδών και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων.
Στο αντικείμενο του προς κατασκευή έργου περιλαμβάνεται η εκτέλεση των κάθε είδους χωματουργικών εργασιών (με τα σχετικά έργα δανειοθαλάμων και αποθεσιοθαλάμων), τεχνικών έργων (γεφυρών, Άνω και Κάτω Διαβάσεων, οχετών, τοίχων, κρασπεδορείθρων, πλακοστρώσεων, κ.λπ.), έργων ευστάθειας πρανών και βελτίωσης συμπεριφοράς των έργων έναντι υποχωρήσεων (εξυγιάνσεις, αντίβαρα, κ.λπ.), οδοστρωσίας, ασφαλτικών, σήμανσης (κατακόρυφης και οριζόντιας), ασφάλισης, περίφραξης των οδικών έργων, αποχέτευσης-αποστράγγισης, ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων (οδοφωτισμού, άρδευσης, υποδομής τηλεφωνοδότησης, κ.λπ.), εγκατάστασης πρασίνου, άρδευσης πρασίνου, συντήρησης πρασίνου, ηχοπετασμάτων, μετατόπισης – αποκατάστασης δικτύων ΟΚΩ, κ.λπ.
Η προθεσμία ολοκλήρωσης των έργων και στο συγκεκριμένο τμήμα, όπως και στα προηγούμενα, είναι 3,5 χρόνια (42 μήνες) από την υπογραφή της σύμβασης
Οι προσφορές μπορούν να υποβληθούν μέχρι τις 14 Μαρτίου και ώρα 10 π..μ, ενώ το μεσημέρι της ίδιας μέρας θα γίνει και η αποσφράγισή τους. (Σημ: Αναλυτικότερα την προκήρυξη μπορείτε να τη δείτε στη σελ. 36 της «Γ»).
ΜΙΑ ΧΑΡΑΞΗ ΠΟΥ… ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΑΛΛΑΞΕ
Όπως γίνεται εύκολα κατανοητό από το κείμενο της προκήρυξης, και πιο συγκεκριμένα από το απόσπασμα που αναφέρεται σε «διαπλάτυνση και βελτίωση της χάραξης της υφιστάμενης Ν.Ε.Ο. Πάτρας – Πύργου», ο δρόμος θα ακολουθήσει το «ίχνος» του σημερινού αυτοκινητόδρομου, γεγονός που και τυπικά πλέον θέτει πέραν πάσης αμφιβολίας αυτό που η «Γ» έχει γράψει πολλές φορές εδώ και καιρό, ότι δηλαδή δεν υπήρξε ποτέ επί της ουσίας ζήτημα αλλαγής της χάραξης. Αυτό, βέβαια, είχε ήδη φανεί και από την προηγούμενη, 7η δημοπράτηση του τμήματος από τον κόμβο της ΒΙΠΕ Πατρών μέχρι την Κάτω Αχαία, το οποίο επίσης προβλέπει «διαπλάτυνση και βελτίωση της χάραξης της υφιστάμενης Ν.Ε.Ο. Πάτρας — Πύργου». Από την δημοσίευση εκείνης της προκήρυξης είχε φανεί ότι η αλλαγή χάραξης στη Δυτική Αχαΐα είχε μπει πλέον στο… χρονοντούλαπο της ιστορίας. Μάλιστα, αίσθηση προκάλεσε στην περιοχή το γεγονός πως ο κ. Σπίρτζης κατά την προχθεσινή τοποθέτησή του στη Βουλή, όχι μόνο μίλησε για κόστος 170 εκ. ευρώ σε περίπτωση αλλαγής της χάραξης, χωρίς όμως να έχει γίνει γνωστό κάποια στιγμή ότι γίνεται κάποια μελέτη για το συγκεκριμένο ενδεχόμενο, αλλά και ότι ανέφερε την εξέταση αλλαγής της χάραξης ως μία ακόμα αιτία καθυστέρησης των διαδικασιών του έργου, ενώ από το 2015 ήταν γνωστό – και αυτό είχαν ζητήσει οι φορείς της Αχαίας – να μελετηθεί η αλλαγή της χάραξης ενόσω το υπουργείο θα προχωρούσε τις άλλες δημοπρατήσεις ώστε να μην υπάρχει καμία καθυστέρηση στο έργο.
Η αντίδραση των τοπικών φορέων
Πάντως, μετά και από τις τελευταίες εξελίξεις, το συντονιστικό όργανο των φορέων και πολιτών της περιοχής, μάλλον δεν θα… καθίσει με σταυρωμένα τα χέρια.
Ο δημοτικός σύμβουλος, Χρ. Πατούχας, μιλώντας χθες στη «Γ», ανέφερε ότι τα νούμερα και τα μεγέθη που παρουσίασε ο υπουργός είναι πλασματικά, καθώς δεν τεκμηριώνονται από κάποια μελέτη. «Πλέον είναι ανοικτός ο δρόμος για προσφυγή στην Ε.Ε…» τόνισε ο κ. Πατούχας.
Στο σημείο αυτό να θυμίσουμε ότι κατά τη διάρκεια κοινής συνεδρίασης των δημοτικών συμβουλίων της Πάτρας και της Δυτικής Αχαΐας που είχε πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2017, είχε ληφθεί η απόφαση της δικαστικής προσφυγής εφόσον το υπουργείο δεν προχωρούσε σε αλλαγή της χάραξης.
Πηγη: εφημερίδα ΓΝΩΜΗ