Τη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος του οδικού άξομα Πάτρα – Πύργος μέσα στον μήνα Αύγουστο, ανακοίνωσε ο αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης κατά τη διάρκεια συνέντευξης που έδωσε στον ραδιοσταθμό “Κόκκινο” και στον Κώστα Αρβανίτη.
Για μία ακόμη φορά ο κ. Σπίρτζης μίλησε για τον “τεμαχισμό” του έργου σε μικρότερες εργολαβίες, ενώ μίλησε και για τις συμβάσεις παραχώρησης κ.α. ζητήματα.
Αναφερόμενος στους αυτοκινητόδρομους, στα αεροδρόμια, στα τρένα, στο νομοσχέδιο για τα κανάλια, αλλά και τον ορυκτό πλούτο, ο κ. Σπίρτζης δήλωσε πως σε κάθε περίπτωση στόχος είναι ένα διαφορετικό μοντέλο που θα υπερασπίζεται το δημόσιο συμφέρον, θα επικρατεί διαφάνεια και θα ακυρώνει την παντοκρατορία των ιδιωτικών μονοπωλίων.
Για την Πατρών – Κορίνθου και τους αυτοκινητόδρομους
«Το μοντέλο των παραχωρήσεων των αυτοκινητόδρομων είναι ένα αποτυχημένο μοντέλο και δε μπορεί να συνεχιστεί», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, συμπληρώνοντας: «Το μοντέλο αυτό δε συμβάλλει σε αυτό που εμείς θέλουμε να κάνουμε για την ανάπτυξη και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας».
«Δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε τις παραχωρήσεις ως εργαλείο αλλά σε άλλη λογική και όχι εις βάρος των πολιτών», επισήμανε ο αν. Υπουργός.
Όπως είπε, είναι θεσμικές και δομικές οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν. Αυτούς τους πέντε μήνες έχει γίνει πολύ δουλειά, σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, αλλά δεν είναι εύκολο να γίνουν ορισμένες αλλαγές, που δεν έχουν γίνει εδώ και 40 χρόνια. «Αυτό είναι το δικό μας στοίχημα, να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατόν», είπε ο υπουργός.
Παράλληλα, όπως εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, υπάρχουν συμβάσεις αυτή τη στιγμή, με ρήτρες δισεκατομμυρίων, γι’ αυτό το δημόσιο δε μπορεί να τις αναθεωρήσει μονομερώς. Είναι σε εξέλιξη λοιπόν μια επίπονη προσπάθεια, όπου το υπουργείο ψάχνει να βρει σε ποια σημεία μπορεί να στηριχθεί το δημόσιο συμφέρον. «Σε αυτές τις συμβάσεις τα σημεία αυτά είναι ελάχιστα, γιατί προστατεύουν το συμφέρον των τραπεζών και των εργολάβων και όχι το δημόσιο συμφέρον. Επιχειρούμε να αλλάξουμε τις συνήθειες στο δημόσιο τομέα και να πετύχουμε μια άλλη λογική σε συμφωνία με τους εμπλεκόμενους», είπε ο κ. Σπίρτζης.
Για την Πατρών – Πύργου
Για την εθνική Πατρών-Πύργου, ο κ. Σπίρτζης έδωσε την είδηση ότι υπογράφηκε την προηγούμενη εβδομάδα από τον κ. Σταθάκη η έγκριση να προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών και προχωράει μέσα στο μήνα στη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος από τον Πύργο προς την Πάτρα.
Διεκδικούμε και για τις 5 παραχωρήσεις την αναθεώρηση των συλλογικών συμβάσεων, στα παρακάτω σημεία, είπε ο κ. Σπίρτζης για τη διαπραγμάτευση που έχει ξεκινήσει με τους εργολάβους:
-να υπάρχει χιλιομετρική χρέωση
-ελεύθερη διέλευση στα όρια του καλλικρατικού δήμου
-ελεύθερη πρόσβαση σε ευπαθείς ομάδες, άτομα με αναπηρία
-ελεύθερη πρόσβαση ή χαμηλή όταν είναι στα όρια του καλλικρατικού δήμου η οικεία, αλλά εκτός δήμου η εργασία
-να σταματήσουν οι διώξεις εναντίον των πολιτών που δεν πλήρωναν τα διόδια.
«Να προχωρήσουν τα έργα στη χώρα σε άλλη λογική από αυτή που ξέρουμε τα τελευταία 40 χρόνια, με άλλου είδους σχέση μεταξύ της κυβέρνησης και αυτών που εμπλέκονται στα έργα», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης.
Για τις παραχωρήσεις
Όσον αφορά τις παραχωρήσεις, τις διαχώρισε σε δύο γενιές.
Στην πρώτη ενέταξε την Αττική Οδό και τη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, ενώ στη δεύτερη τις πέντε παραχωρήσεις που “τρέχουν” τα τεευταία 14 χρόνια.
Αεροδρόμια και τρένο
Ο αναπλ. Υπουργός αναφέρθηκε στα σιδηροδρομικά έργα που εξελίσσονται λέγοντας πως η ολοκλήρωσή τους και τα διευρωπαικά δίκτυα αποτελούς προτεραιότητα. Όσον αφορά τα αεροδρόμια και το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων, ξεκαθάρισε πως ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι η μόνη ιδιωτικοποίηση που προβλέπεται ρητά ότι θα συνεχίσει με τον ίδιο διαγωνισμό.