Το ΕΠΑ.Λ. Κάτω Αχαΐας προσφάτως ολοκλήρωσε την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος Leonardo Da Vinci με τίτλο «Professional Skills Development in Europe». Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στη Λειψία της Γερμανίας σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό οργανισμό WISAMAR, σε δύο ροές συμμετεχόντων. Στην πρώτη ροή η οποία πραγματοποιήθηκε στο διάστημα από 06/04/2014 έως 03/05/2014 συμμετείχαν 8 μαθητές και 5 συνοδοί εκπαιδευτικοί. Στην δεύτερη ροή η οποία πραγματοποιήθηκε από 26/08/2014 έως 22/09/2014 συμμετείχαν 8 μαθητές και 6 συνοδοί εκπαιδευτικοί.
Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα φοιτούν στους τομείς:
- Γεωπονίας Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής (συνολικά 8 μαθητές – 4 ανά ροή)
- Μηχανολογίας (συνολικά 4 μαθητές – 2 ανά ροή)
- Πληροφορικής (συνολικά 4 μαθητές – 2 ανά ροή)
Στόχος του προγράμματος ήταν να αναπτύξουν οι μαθητές επαγγελματικές δεξιότητες, μέσα από την πρακτική άσκηση σε επαγγελματικούς φορείς συναφείς με το αντικείμενο σπουδών τους. Η καινοτομία του προγράμματος στηρίζεται στο ότι ο όλος σχεδιασμός στηρίχθηκε στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Πιστωτικών Μονάδων (ECVET, European Credits in Vocational Education and Training). Το συγκεκριμένο σύστημα αποτελεί το μοναδικό εργαλείο στη Ευρωπαϊκή Ένωση για την κατοχύρωση επαγγελματικών προσόντων τα οποία προκύπτουν από την τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση.
Το σύστημα ECVET στηρίζεται στις ακόλουθες βασικές παραμέτρους:
- Την υιοθέτηση της προσέγγισης των μαθησιακών αποτελεσμάτων στο σχεδιασμό των τίτλων και των προγραμμάτων σπουδών.
- Την διάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών με βάση την λογική των ενοτήτων των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Το περιεχόμενο της κατάρτισης σχεδιάστηκε και συμφωνήθηκε από την παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος σε συνεργασία με τον εταίρο υποδοχής στην Γερμανία, με τρόπο ώστε να καταστεί δυνατή η κατοχύρωση Πιστωτικών Μονάδων για τους συμμετέχοντες, οι οποίοι στο μέλλον μέσα από τυπική ή άτυπη εκπαίδευση μπορούν να συμπληρώσουν τον απαιτούμενο αριθμό πιστωτικών μονάδων και να κατοχυρώσουν το προσόν το οποίο θα είναι πλέον αναγνωρίσιμο σε όλη την Ε.Ε. Το ΕΠΑ.Λ. Κάτω Αχαΐας είναι από τους πρώτους εκπαιδευτικούς φορείς στην Ελλάδα που εμπλέκονται ενεργά στην κατοχύρωση επαγγελματικών προσόντων που αποκτώνται εκτός της τυπικής εκπαίδευσης, εναρμονίζοντας τις δράσεις κατάρτισης που αναπτύσσει με τις τάσεις που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των εκπαιδευτών και των εκπαιδευόμενων στις εκπαιδευτικά αναπτυγμένες χώρες.
Το εγχείρημα ήταν ιδιαίτερα δύσκολο καθώς δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία στην Ελλάδα και θα έπρεπε η παιδαγωγική ομάδα να ξεπεράσει πολλά τεχνικά προβλήματα που ανέκυψαν τόσο κατά το στάδιο του σχεδιασμού όσο και κατά την υλοποίηση του προγράμματος. Για την ανάδειξη της πολυπλοκότητας και της δυσκολίας του εγχειρήματος, αξίζει να σημειωθεί, ότι κανένας εκπαιδευτικός οργανισμός πλην του WISAMAR ο οποίος έχει προηγούμενη εμπειρία στο σύστημα ECVET, μέσω της εμπλοκής του σε ευρωπαϊκά προγράμματα, δεν αποδέχθηκε την πρόταση συνεργασίας, παρότι απευθυνθήκαμε σε πλειάδα εκπαιδευτικών οργανισμών σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Ευελπιστούμε ότι η προσπάθεια που κατέβαλλε το σχολείο μας θα βρει μιμητές και θα βοηθήσει στην περεταίρω σύγκλιση των συστημάτων επαγγελματικής κατάρτισης στην Ε.Ε., συντελώντας στην περεταίρω ευρωπαϊκή ολοκλήρωση, υποστηρίζοντας βασικές επιδιώξεις της όπως η ελεύθερη διακίνηση εργαζομένων εντός της Ε.Ε. Για να γίνει πιο κατανοητό αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι δεν μπορεί να συμβεί ελεύθερη διακίνηση εργαζομένων αν δεν αναγνωρίζονται τα προσόντα τους. Στο επίπεδο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η σύγκλιση έχει προχωρήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό και μέσω του αντίστοιχου συστήματος «ECTS», European Credits Transfer and Accumulation System, μεταφραζόμενο στα ελληνικά ως Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς και Κατοχύρωσης Διδακτικών Μονάδων, τα προσόντα που αποκτώνται σε μια χώρα της Ε.Ε. αυτομάτως αναγνωρίζονται σε όλες τις χώρες μέλη. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με προσόντα τα οποία αποκτώνται σε επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης – κατάρτισης ή μη τυπικής/άτυπης εκπαίδευσης. Για να επιτύχουμε ένα τέτοιο αποτέλεσμα απαιτείται επανασχεδιασμός του συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην βάση του συστήματος ECVET το οποίο όπως αναφέρεται πιο πάνω στηρίζεται στην βάση της επίτευξης συγκεκριμένων ενοτήτων μαθησιακών αποτελεσμάτων, ώστε τα προσόντα που αποκτώνται να είναι άμεσα αναγνωρίσιμα στην Ε.Ε. Για να μην θεωρήσουμε το πρόβλημα ως μόνον ελληνικό θα πρέπει να σημειώσουμε ότι υπάρχει γενικότερα μια ολιγωρία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο στην ενσωμάτωση του συστήματος ECVET καθώς:
- Τα συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης έχουν σημαντικές διαφορές ανάμεσα στις χώρες μέλη και απαιτείται ιδιαίτερη προσπάθεια για να επιτευχθεί ένα βασικό επίπεδο σύγκλισης.
- Η εφαρμογή του συστήματος είναι προαιρετική.
Το ΕΠΑ.Λ. Κάτω Αχαΐας θα συνεχίσει και την τρέχουσα σχολική χρονιά την ευρωπαϊκή του πορεία προσφέροντας την ευκαιρία σε 16 μαθητές των τομέων Γεωπονίας Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής, Μηχανολογίας και Πληροφορικής να έχουν μια περίοδο πρακτικής άσκησης διάρκειας τριών εβδομάδων στην Μπράγκα της Πορτογαλίας.
Οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα είναι:
Τομέας Γεωπονίας Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής
Δρουμέτσικα Χριστίνα, Μαρσέλης Κωνστατίνος, Παναγιωτόπουλος Γεώργιος, Παπαδόπουλος Βασίλειος, Πέρδικα Ελένη – Άννα, Σπυρόπουλος Ανδρέας, Χαμουζάς Άγγελος, Χρυσανθακόπουλος Ιωάννης.
Τομέας Μηχανολογίας
Γκοτσόπουλος Χρήστος, Ζαμπέτας Παναγιώτης, Καφούσιας Κωνσταντίνος, Σιμόνης Σπύρος.
Τομέας Πληροφορικής
Ανυφαντής Χρήστος, Κοσμοπούλου Κωνσταντίνα, Παπαζαφείρης Δημήτριος, Τσούρα Ουρανία.
Τους μαθητές συνόδευσαν ανά περιόδους οι εκπαιδευτικοί:
Ανέστης Νικόλαος, Γκοτσοπούλου Γεωργία, Κόντος Οδυσσέας, Μαρίνης Δημήτριος, Λιακόπουλος Θεόδωρος, Λοτσάρη Αλεξάνδρα, Πολυχρονοπούλου Αργυρή, Φλίγκος Δημήτριος, Χατζήπαπας Παναγιώτης, Χριστόπουλος Βασίλειος, Ψήνιας Ανδρέας.
Ο Συντονιστής του προγράμματος Ο Διευθυντής του ΕΠΑ.Λ. Κάτω Αχαΐας
Παναγιώτης Χατζήπαπας Δημήτριος Μαρίνης