Οι δεκάδες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, ανά κυβερνητικό σχηματισμό και ανά υπουργό, εστιάζονταν στην γενική παιδεία και ειδικότερα στην διαδρομή του μαθητικού δυναμικού από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια βαθμίδα.
Τελευταία και παραμελημένη η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, όπου οι παλινωδίες ήταν σαν ένα καράβι ακυβέρνητο εν μέσω τρικυμίας. Το καράβι διαχρονικά είναι χωρίς προορισμό, καθώς κανένας Πολιτικός ή Ακαδημαϊκός ή ειδικός της Αγοράς και της Παραγωγής δεν είχε το σθένος να οδηγήσει το καράβι αυτό στον σωστό προορισμό.
Εγκαταλειμμένα, κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά, η Δευτεροβάθμια Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση προσπαθεί μάταια να τραβήξει την προσοχή της κοινωνίας. Δεύτερη επιλογή στο 80% των Ελληνικών Οικογενειών (Κοινωνική Απαξίωση), μηδαμινό ενδιαφέρον από τους πολιτικούς (Ελάχιστο Πολιτικό και Εκλογικό Μερίδιο) με απαρχαιωμένο εργαστηριακό εξοπλισμό ( Οικονομική «Εξαθλίωση»).
Με αφορμή την επίσκεψη της υφ. Παιδείας κ. Μ. Τζούφη στην πόλη μας, χωρίς φανφάρες και τυμπανοκρουσίες, παρουσιάστηκαν οι πυλώνες δράσεων που ήδη εφαρμόζονται. Είναι από τις μοναδικές φορές που δράσεις εφαρμόζονται με ορμή και δυναμισμό χωρίς να μένουν στα χαρτιά.
Τα απλά και αυτονόητα που σε εξελιγμένα εκπαιδευτικά συστήματα λειτουργούν χρόνια, εφαρμόζονται επιτέλους και εδώ.
1.Ειδικοί ψυχολόγοι βρίσκονται στα Επαγγελματικά Λύκεια όλης της χώρας και εργάζονται για να βοηθήσουν στην αντιστροφή του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού κλίματος , που σε συνεργασία με τον «σύμβουλο» καθηγητή (ένας εκπαιδευτικός ανά 4-5 μαθητές ως παράλληλος παρατηρητής), καθοδηγούν και υποστηρίζουν τους μαθητές.
2.Εναλλακτική Ενισχυτική Διδασκαλία στα Μαθηματικά και την Νεοελληνική Γλώσσα, έρχεται να αντικαταστήσει την αποτυχημένη Ενισχυτική διδασκαλία που γινόταν εκτός διδακτικού ωραρίου, που στόχο είχε απλά να ανακόψει την ροή προς την παραπαιδεία. Δύο εκπαιδευτικοί συνεργάζονται μέσα στην τάξη αρμονικά για την βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, σε δύσκολα διδακτικά περιβάλλοντα.
3.Ενισχυμένη χρηματοδότηση για εκπόνηση Δράσεων, εκτός των τυπικών εργαστηριακών μαθημάτων. 310 Επαγγελματικά Λύκεια σε όλη την Ελλάδα σε σύνολο 400, σκέφτηκαν – σχεδίασαν και είναι έτοιμα να υλοποιήσουν δράσεις μέσα στο σχολείο με σκοπό την δημιουργική ενθάρρυνση και εμπλοκή όσων περισσότερων μαθητών και το άνοιγμα προς την τοπική κοινωνία.
Σε συνδυασμό με τη μαθητεία (4ο Ετος Προαιρετικό – Απόφοιτοι ΕΠΑΛ σε χώρους εργασίας) και το άνοιγμα των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Erasmus Plus Pro με αποφοίτους σε εταιρείες του εξωτερικού για διαστήματα από 3-12 μήνες, μια σημαντική «σιωπηρή» όπως τη χαρακτήρισα μεταρρύθμιση συντελείται στην Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Οι υπέρμαχοι και οι αντιφρονούντες υπάρχουν και θα υπάρχουν. Τα καινοτόμα που για άλλους είναι κοινότυπα, αν δεν τα αφήσουμε να τα εφαρμόσουμε, δεν θα γνωρίσουμε αν θα αποδώσουν. Μοιάζει με την προσμονή στην πρώτη χρονιά ο προπονητής να πάρει το πρωτάθλημα. Αυτά που θα έπρεπε να τα έχει διεκδικήσει η εκπαιδευτική κοινότητα με δυναμισμό, ας τα αγκαλιάσει ουσιαστικά βλέποντας περισσότερο τα θετικά και λιγότερο τα αρνητικά. (Μια χρηματοδότηση που κάποια στιγμή ίσως σταματήσει). Εδώ θα είμαστε για να αξιολογήσουμε την εφαρμογή του προγράμματος αυτού που έχει τον τίτλο ΜΝΑΕ – ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΣΤΑ ΕΠΑΛ.
Η δική μου εμπειρία είναι θετική στην πρώτη χρονιά καθολικής εφαρμογής του.
*Ο Παναγιώτης Καράμπελας είναι ηλεκτρονικός μηχ. με ειδίκευση την ειδική αγωγή και διευθυντής στο ΕΠΑΛ Κ. Αχαΐας.