Από το ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ – Φρούντα Νικολέτα
και την Εργοθεραπευτική ομάδα
Σκοντάφτει συχνά όταν περπατάει; Λερώνεται όταν τρώει; Τα γράμματά του είναι δυσανάγνωστα; Αποφεύγει να κάνει κούνια; Υπάρχουν καθημερινοί ήχοι ή συνηθισμένες υφές που το ενοχλούν υπερβολικά; Διασπάται εύκολα από εξωτερικούς θορύβους και δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί για να διαβάσει; Δυσκολεύεται να λύσει απλές μαθηματικές πράξεις; Η εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να αντεπεξέλθει και να αναπτύξει δεξιότητες για να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες της καθημερινότητας του.
Οι φιλόξενοι χώρου του ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ της Νικολέτας Φρούντα στην Κάτω Αχαΐα
Ο εργοθεραπευτής είναι ο ειδικός που εκπαιδεύει το παιδί μέσα από στοχοκατευθυνόμενες δραστηριότητες με σκοπό την ομαλή ένταξή του στο οικογενειακό, σχολικό και κοινωνικό σύνολο. Οι τομείς που ενασχολείται είναι η αδρή και λεπτή κίνηση, ο οπτικο-κινητικός συντονισμός, ο γνωστικό-αντιληπτικός τομέας, ο τομέας της αυτό-εξυπηρέτησης και ο τομέας της συμπεριφοράς.
Πως γίνεται η εργοθεραπεία…
Η εργοθεραπεία γίνεται μέσω παιχνιδιού χρησιμοποιώντας ο θεραπευτής πολλά παιχνίδια, όπως μπάλες, πλαστελίνη, υλικά για κατασκευές και ζωγραφική, παζλ, κούνιες, σχοινάκια κ.α. Το παιδί θα αξιολογηθεί, όσον αφορά τις ελλείψεις και τις ανάγκες του, μέσα από την παρατήρηση και κάποια ειδικά τεστ δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια, ο εργοθεραπευτής θα προσπαθήσει να προσεγγίσει το παιδί και να του κεντρίσει το ενδιαφέρον για να κάνει τις δραστηριότητες που θα το βοηθήσουν να συμπληρώσει τις ελλείψεις του.
Οι φιλόξενοι χώρου του ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
Πότε ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία…
Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπευτών η εργοθεραπευτική εκτίμηση – αξιολόγηση και η θεραπευτική παρέμβαση είναι απαραίτητη όταν το παιδί σας:
- Αρνείται να παίξει με τα παιχνίδια της ηλικίας του ή να αυτοεξυπηρετηθεί.
- Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο (αδύναμο).
- Είναι αδέξιο, πέφτει εύκολα.
- Πέφτει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα και έχει δυσκολία να υπολογίσει την θέση του σώματός του σε σχέση με το περιβάλλον.
- Σπάει εύκολα τα παιχνίδια ή τις μπογιές του.
- Δεν του αρέσει να χοροπηδάει, να κάνει κούνια ή να ανεβαίνει σε ψηλά αντικείμενα.
- Έχει δυσκολία να ζωγραφίσει μέσα σε γραμμές, να κάνει παζλ ή να κόβει με το ψαλίδι.
- Υπάρχει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου.
- Είναι υπερκινητικό, δεν μπορεί να ησυχάσει.
- Είναι παθητικό, πολύ ήσυχο και αποτραβηγμένο.
- Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά, το μπάνιο ή το κούρεμα.
- Ξαφνιάζεται εύκολα, είναι ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα.
- Δεν εξερευνά το περιβάλλον.
- Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μια δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη.
- Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από τα άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων.
- Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί, έχει πολύ άσχημο γραφικό χαρακτήρα.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
- Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση.
- Έχει δυσκολία να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας.
Ένα παιδί μπορεί να παρουσιάζει δυσκολίες σε νοητικό, κινητικό, αισθητηριακό επίπεδο ή να εμφανίζει μαθησιακές δυσκολίες ή κάποια διαταραχή στην ανάπτυξη. Σε αυτή την περίπτωση οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε ειδικούς θεραπευτές. Ο εργοθεραπευτής από την δική του πλευρά θα αξιολογήσει το επίπεδο των δεξιοτήτων του παιδιού και στην συνέχεια θα συζητήσει με τους γονείς τους στόχους που θέτει για την ανάπτυξη της λειτουργικότητας και την εξέλιξη του παιδιού. Μέσω ειδικά επιλεγμένων δραστηριοτήτων το παιδί εξασκείται σε αντιληπτικές και γνωστικές δεξιότητες, στον αδρό και λεπτό συντονισμό των κινήσεων, μαθαίνει να εξερευνά τον κόσμο γύρω του, να ελέγχει τα συναισθήματά του.