9+1 ανατροπές για το πλαστικό χρήμα

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΟΚΑΡΗ
ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΥ

Απαγορεύονται συναλλαγές με μετρητά άνω των €500. Ποιοι κινδυνεύουν με έξτρα φόρο 22%. Πόσες e-αποδείξεις θα πρέπει να συλλέξουμε. Πρόστιμο €1.000 για επιχειρήσεις που δεν ενημερώνουν για το POS. Οι ιατρικές δαπάνες και η… λοταρία των 12 εκατ.

Κόφτη στις συναλλαγές με μετρητά άνω των 500 ευρώ επιχειρεί να επιβάλλει από τις πρώτες ημέρες του 2017 το υπουργείο Οικονομικών. Καθιερώνει παράλληλα από το νέο έτος, υποχρέωση πληρωμών δαπανών με πλαστικό χρήμα ίσων με το 10% έως 30% του εισοδήματος των φορολογουμένων με απειλή επιβολής φόρου με συντελεστή 22% στη διαφορά ανάμεσα στις απαιτούμενες «ηλεκτρονικές» δαπάνες και αυτές που τελικά θα πραγματοποιηθούν. Προβλέπεται παράλληλα η δημιουργία ενός διευρυμένου Μητρώου στο οποίο θα καταγράφονται στοιχεία πληρωμών με πλαστικό χρήμα και στο εξωτερικό.

Οι διατάξεις για το πλαστικό χρήμα περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε λίγο πριν τα μεσάνυχτα, χθες στη Βουλή και προβλέπουν:

1. Μετρητά τέλος άνω των 500 ευρώ. Από την 1η Ιανουαρίου, δεν επιτρέπεται η εξόφληση με μετρητά για συναλλαγές μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων αξίας μεγαλύτερης των 500 ευρώ. Το συγκεκριμένο όριο είναι σήμερα 1.500 ευρώ, αν και μένει να διευκρινιστεί στη συνέχεια μέσω δευτερογενών αποφάσεων πως θα γίνεται ο έλεγχος και τι ποινές θα προβλέπονται σε περίπτωση παράβασης του ορίου.

2. Ενημέρωση από τα καταστήματα για POS. Ευκρινώς στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο οι επιχειρηματίες θα πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές για τη δυνατότητα πληρωμής με πλαστικό χρήμα. Οι παραβάτες τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 1.000 ευρώ. Αν το πρόστιμο πληρωθεί σε διάστημα 30 ημερών μειώνεται στο μισό.

3. Πόσες αποδείξεις απαιτούνται. Οι δαπάνες που απαιτούνται για την κατοχύρωση του αφορολογήτου και θα πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί μέσω πλαστικού χρήματος ανέρχονται σε 10% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ, 15% για το κλιμάκιο εισοδήματος από 10.001 έως και 30.000 ευρώ και 20% για το υπερβάλλον των 30.000 ευρώ εισόδημα, με μέγιστο απαιτούμενο ποσό δαπανών με πλαστικό χρήμα τις 30.000 ευρώ.

4. Έξτρα φόρος. Αν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό αποδείξεων με πλαστικό χρήμα, στη διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 22%. Αν για παράδειγμα φορολογούμενος με εισόδημα 10.000 ευρώ προχωρήσει σε συναλλαγές με πλαστικό χρήμα ύψους 500 ευρώ, αντί των απαιτούμενων 1.000 ευρώ θα επιβαρυνθεί με έξτρα φόρο 110 ευρώ.

5. Εξαιρέσεις. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών καθορίζονται οι εξαιρούμενες δαπάνες, οι κατηγορίες των φορολογουμένων που εξαιρούνται από την υποχρέωση πραγματοποίησης δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, καθώς και τα επιπλέον κίνητρα για φορολογούμενους οι οποίοι υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα ποσοστά ελάχιστης δαπάνης.

Αρχικά εξαιρούνται από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικών ηλεκτρονικών συναλλαγών μόνο οι υπάλληλοι του υπουργείου Εξωτερικών, οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ε.Ε καθώς και όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας, σε ψυχιατρικό κατάστημα ή είναι φυλακισμένοι.

6. Ποιος μετράει τις αποδείξεις. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων θα καθοριστεί η διαδικασία συγκέντρωσης των απαραίτητων δεδομένων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών.

7. Ιατρικές δαπάνες. Από το επόμενο έτος οι ιατρικές δαπάνες θα μειώνουν το φόρο (αν στο μεταξύ δεν καταργηθεί η σχετική φοροαπαλλαγή όπως πιέζουν οι δανειστές) μόνο εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί με τη χρήση μέσων πληρωμής με κάρτα ή με άλλο ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής.

8. Λοταρία. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών θα καθοριστούν οι λεπτομέρειες για τη διεξαγωγή κληρώσεων, όπως η συχνότητα των κληρώσεων, η διαδικασία συμμετοχής, τα μέσα καταχώρησης των συναλλαγών που θα μετέχουν καθώς βέβαια και τα έπαθλα.

Το νομοσχέδιο πάντως ορίζει ότι οι συναλλαγές οι οποίες γίνονται με πλαστικό χρήμα, θα μπαίνουν σε κληρωτίδα και οι τυχεροί θα επιβραβεύονται με χρηματικά έπαθλα ή έπαθλα σε είδος. Συνολικά σε ετήσια βάση, οι κληρώσεις αυτές μπορούν να κοστίζουν έως και 12 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό.

9. Ηλεκτρονικό μάτι και στο εξωτερικό. Το σημερινό Σύστημα Μητρώων Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, μέσω του οποίου ο ελεγκτικός μηχανισμός έχει πρόσβαση σε κάθε τραπεζικό λογαριασμό των φορολογούμενων επεκτείνεται δραστικά. Θα μετέχουν σε αυτό, εκτός από τα πιστωτικά ιδρύματα τα οποία λειτουργούν στην Ελλάδα, οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται κάρτες πληρωμών με έδρα το εξωτερικό και οι οποίοι δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας επιχειρήσεις στην ελληνική επικράτεια.

Στόχος είναι η διευκόλυνση της διαβίβασης των αιτημάτων παροχής πληροφοριών από το σύνολο των υπηρεσιών της ΓΓΔΕ κα του ΣΔΟΕ, της Οικονομικής Αστυνομίας, του Οικονομικού Εισαγγελέα, καθώς και της Αρχής καταπολέμησης του μαύρου χρήματος και ελέγχου των Πόθεν Έσχες.

Με όλα αυτά τα στοιχεία θα δημιουργηθεί ένα ειδικό Μητρώο στη ΓΓΔΕ το οποίο θα είναι προσβάσιμο στους ελεγκτές μέσω του συστήματος Taxisnet. Μάλιστα προβλέπεται ότι μέσα σε 30 ημέρες από τη δημιουργία του Μητρώου, ή την εκκίνηση της όποιας νέας συνεργασίας, τα φυσικά και νομικά πρόσωπα τα οποία δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και είναι τελικοί αποδέκτες χρηματικών ποσών, τα οποία αποτελούν αντικείμενο πράξης πληρωμής, θα πρέπει να υποβάλουν τα σχετικά στοιχεία, ηλεκτρονικά μέσω Taxisnet.

10. Ονομαστικοποίηση. Καθίσταται υποχρεωτική η ονομαστικοποίηση του ηλεκτρονικού μέσου πληρωμής, με ταυτοποίηση του κατόχου του, για κάθε περίπτωση συναλλαγών με χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής όπως ενδεικτικά μέσω e-banking, ηλεκτρονικό πορτοφόλι, πλαστικό χρήμα, κουπόνι, voucher…